joi, 30 iulie 2009

Costuri mici cu explozie intarziata



Incendiul care a cuprins rapid intreaga cladire Millenium Business Center luna trecuta a pornit de la un mic si aparent inofensiv panou publicitar. Un scurt circuit care putea provoca un intreg dezastru.

Incidentul reveleaza insa semnificativ consecintele dramatice ale unor decizii luate exclusiv sub presiunea costurilor mici. In cei peste 12 ani de cand fac marketing si comunicare am lucrat aproape permanent sub presiunea cheltuielilor. Am auzit in repetate randuri replici de genul: e prea mult, nu avem bani, nu ne permite bugetul. Am fost si in situatia, in repetate randuri de a coordona, in calitate de marketing manager, instalarea unor reclame luminoase pe cladiri importante din centrul Bucurestiului, proiecte unde din fericire responsabilitatea a invins meschinaria costurilor minime. Dincolo de vizibilitate, de identitatea corporatiei, ai responsabilitatea respectarii unor etape si a unor consecinte pe termen lung si pe care trebuie sa le impui furnizorilor si partenerilor cu care lucrezi. Iar o reclama luminoasa este doar un mic exemplu intre sutele de taskuri din proiectele pe care ajungi sa le coordonezi.

Consecintele incendiului din Armeneasca mi-au amintit de presiunea exagerata pe timing si costuri pe care o impun adesea colaboratorilor mei, incurajand astfel practici deloc sanatoase pe termen lung. Ce poate sa faca un furnizor pe care-l presezi pe un cost mai mult decat e necesar? Sa lucreze cu materiale mai ieftine sau sa faca o munca de mantuiala. Este adevarat ca existau si mai sunt inca suficiente zone cu inflatie de preturi nejustificata, desi, la o analiza mai atenta, intr-o tara care nu incurajeaza deloc spiritul antreprenorial in momente de criza, explicatiile incep sa iasa la iveala. Totusi, ar trebui sa stim sa respectam etapele obligatorii ale unor proiecte ca sa livram rezultate si calitate. Sa ne asumam consecintele actiunilor noastre si sa gandim pe termen lung. Ne plangem ca avem bugete mici dar acceptam tacit constrangeri cand nu mai e deloc acceptabil. Cred insa ca intamplarea de la Armeneasca, din fericire, fara victime, ne-a pus totusi pe fiecare pe ganduri.

Mai sper ca cei mai multi marketeri si-au invatat lectia, mai ales acum pe timp de criza. Suntem inventivi, cautam solutii ingenioase in bugete mici dar asta nu inseamna ca trebuie sa facem concesii cand nu e cazul. Schimbarea trebuie sa inceapa de la noi.

Fotografia apartine lui Daniel Kongos.

Niciun comentariu: