duminică, 5 octombrie 2008

Inserturile cresc tirajele ziarelor daca sunt facute bine


Inserturile raman cheie cresterii ziarelor de calitate, este titlul unui recent material din Business Standard , cu o analiza pertinenta a influentei promotiilor, strategiilor de marketing si a inserturilor asupra tirajelor principalelor cotidiane din Romania
http://www.standard.ro/articol_61876/inserturile_raman_cheia_cresterii_ziarelor_quality.html.


Tirajele acestor cotidiane lasa loc catorva nuante, daca ne uitam mai atent la performanta acelorasi jucatori: Jurnalul National, Evenimentul Zilei, Romania libera, Adevarul si Cotidianul , care au mizat in pluton pe inserturi . In ce cazuri inserturile aduc cresteri? Care sunt situatiile in care aceasta crestere este organica, sustine brandul si poate genera o sustinere pe termen lung? Altfel, aceasta vanzare "la pachet", ca pe vremea lui Ceausescu , nu ajuta de loc ziarele in cauza care nu raman decat o anexa nedorita la un chilipir ( carte, dvd). Inserturile bine facute ar trebui nu numai sa genereze o crestere vizibila a tirajului vandut dar sa ajute si sa sustina ziarele tiparite, intr-o perioada dificila a online-lui din ce in ce mai suveran. Din pacate, o privire mai nuantata arata ca lipsa de pricepere si de resurse in managerierea acestor promotii nu a dus deloc la cresteri sau, in nici un caz la salturi pe termen lung.


Pariul si miza pe inserturi a venit pentru unii la timp, cum e cazul Cotidianului care a spart gheata si a deschis o piata care intarzia sa se deschida, pentru altii cam tarziu, daca ne gandim la Romania libera. La unii s-a facut mai bine, la altii destul de putin inspirat. Cresterea vizibila in tiraj, in cazul promotiilor cu carti de la Cotidianul, este un exemplu de campanie facuta bine si la timp si care nu a facut decat sa sustina si sa intareasca brandul, cu colectii cu afinitate mare . Intre timp, cu experienta acumulata si cu suport in continuare , Cotidianul ar putea face campanii mai spectaculoase si ar putea inca suprinde cu vanzari mai mari pe termen lung.


Cat priveste impactul inserturilor asupra tirajulul de la Romania libera, se vede ca a functionat invers, cel putin deocamdata. Daca ultimele inserturi cu atlase recent scoase pe piata ar putea asigura o revenire - prematur sa ne pronuntam ca nu avem date - , colectia de filme nu se vede ca ar fi ajutat cumva ziarul, care a scazut cu 20% in iunie fata de ianuarie. Daca cifrele luate la repezeala, media tirajului difuzat de exemplu, pastreaza ziarul in top 3 dupa Jurnalul National si Evenimentul Zilei, trendul este vizibil descendent in acest an, fara sa aven date pentru lunile iulie - august cand tirajele ziarelor asa zis serioase sunt de obicei in scadere.


Singurul castigator vizibil , deocamdata este Adevarul, cu o crestere de 45% in iunie fata de inceputul anului. Parca la un moment dat, Adevarul se relansase cu sloganul "De neoprit". Sa speram ca Adevarul, nu se va opri cu inserturile si ca nu va ramane la segmentul eterogen si care inca nu citeste ziarul, serios imbunatatit recent. Rezultatele sunt spectaculoase pana acum insa mai sunt lucruri de facut.

Niciun comentariu: