marți, 9 iunie 2009

Marketing cu...filme


Se face marketing cu filme? Nimic nou sub soare. S-a facut si se face marketing de succes cu filme in multe feluri, de la product placement la branding de tara. Cum poti face branding de tara cu filme? Cat de mult si cat de bine? De la Zorba Grecul la Australia si , de ce nu , la oricare dintre ecranizarile dupa faimoasa carte a lui Bram Stoker, filmele care creioneaza puternic o tara, un loc, o destinatie, indiferent de cat de mult le-au laudat sau demolat criticii , nu raman fara efecte pentru prosperitatea turismului in locurile respective.
Ultimul film in care joaca Nia Vardalos, "My Life In Ruins" lansat si la noi incepand de saptamana trecuta, promoveaza coerent o Grecie in care iti vine sa te duci, macar in speranta ca o sa-l intalnesti daca esti femeie pe barbosul care se transforma in Fat Frumos , fara importanta cat de previzibil sau ca o sa-ti faci nevasta sa nu mai bombane si chiar sa zambeasca o saptamana, daca esti married male. Nu mai conteaza daca unii critici importanti fac filmul zob. Spectatorii reactioneaza cu fervoare: e OK, mie mi-a placut, e un film usor care te relaxeaza, arata o Grecie pe care o vezi cu placere. Foarte inspirat, again, pentru partea de marketing de tara este coerenta afisului cu filmul din 2008 "Mamma Mia" care o avea protagonista pe Meryl Streep si a carui actiune era plasata tot in Grecia. Doar trailerul celui din urma film a avut aproape 1,5 milioane vizualizari iar cel care avea si soundtrack-ul "Dancing Queen" 3 milioane.
Multi critici dezamagiti teribil de film spun ca nu face deloc bine turismului. Ii reproseaza ca arata greci lenesi, delasatori, mincinosi, hoteluri cu conditi proaste si personaje care mai degraba vor sa pacaleasca turistii decat sa-i ajute. Cine nu stie asta? Se intampla asta si in Grecia, ca peste tot. Important e ce se mai intampla pe langa asta. Suntem in epoca in care lumea nu mai crede in one sided information, indiferent de unde, in ce forma sau pe ce canal ar veni. E OK sa spui: poti fi pacalit la shopping, poti sa dai peste un ospatar care te fura dar ... dar .. dar. Daca urmeaza ceva atractiv si credibil dupa dar, nu poate fi decat in regula.
Eu cred ca filmul "My Life In Ruins" face mai mult bine turismului din Grecia decat ultima campanie oficiala , "A Masterpiece that you Can Afford" si intr-un mod mai credibil. Iar daca ne uitam ce se intampla la noi, ultima lor campanie este departe de orice am facut noi vreodata in calitate si profesionalism. Asa, ca sa ne amaram putin.
PS
Articole interesante despre brandingul Greciei gasiti si pe blogul Branding Greece.



Un comentariu:

Anonim spunea...

imi place articolul, si sunt de aceeasi parere... mai tii minte "my big greek wedding"? (parca asa se numea... in spaniola a aparut "mi gran boda griega") asta ca veni vorba de grecia si promovarea ei ca tara turistica prin filme... eu cred ca se inscrie in aceeasi linie, chiar daca acolo se ironizeaza obiceiurile si traditiile pastrate cu orice chip... dar sunt traditii si obiceiuri, ceva ce in alte parti a murit de mult... (Cristina L.)