miercuri, 28 mai 2008

Localiada 2008 - jurnal intarziat de campanie



Duminica ia sfarsit "localiada", rezultatele se vor anunta si toti cei care balbaie si ezita acum in prognoze se vor lauda ca au prevazut ce urma sa se intample si au avut dreptate http://www.zf.ro/articol_173058/nimeni_nu_este_de_pe_acum_castigator_la_bucuresti__cred_sociologii.html. Regret ca nu am avut timp sa urmaresc ce se intampla, sper ca au facut-o altii. Notez in linii mari ce se vede in comunicarea de la Bucuresti, cu gandul se revin cand o fi ragaz sa vedem ce si mai ales, de ce s-a intamplat. Departe de a face critici sau judecati, repet, nu am urmarit campania, arunc acum mai atent ochiul la ce si cum se comunica in prag de vot si fac, normal, cateva remarci si judecati. Observatii care ar putea avea o oarecare relevanta chiar daca nu au pretentia de analiza pentru ca ma gasesc in segmentul celor nehotarati, satui sa aleaga tot timpul raul cel mai mic sau care rezoneaza de cele mai multe ori cu partide care n-au niciodata sanse sa ajunga in parlament sau in consiliile care vor lua ulterior decizii care ii afecteaza. Multi dintre cei ca mine, daca vom decide sa nu facem parte din procentul mare al celor absenti - imi permit sa fac aceasta prorocire pentru Bucuresti- vom lua o hotarare, intr-un fel sau altul, in aceste cateva zile.

Miza campaniei
Hai sa vedem intai pe ce se bat candidatii. Sa nu ne ia ochii doar spectacolul campaniei si de ce nu, sa calculam un ROI :-) , sa intelegem la sfarsitul campaniei cat si de ce s-a cheltuit, http://www.standard.ro/articol_46036/oamenii_politici_se_bat_pentru_2_6_mld__euro_in_top_10_orase.html
Miza principala este , bineinteles, Bucurestiul si explicatiile nu tin neaparat de "victoria simbolica" a partidului care castiga capitala ci bugetul capitalei de 1, 3 miliarde, echivalent cu bugetul de stat al intregii tari in 1997 http://www.zf.ro/pda/articol.php?id=170858. Acelasi lucru se intampla si in marile orase, favorizate de contributiile mari ale companiilor private si prin urmare, beneficiare ale unor bugete generoase. Asta ca sa ne referim doar la bugetul pe care cei alesi il vor controla cu siguranta, nu si la alte implicatii ale acestor pozitii.
Campanie agresiva, dura si teatrala
Analistii straini cu stiinta vorbesc de o campanie "agresiva, dura si teatrala". http://www.zf.ro/articol_173217/politolog__campania_din_romania_este_agresiva__dura_si_teatrala.html. De la mine din sectorul 3 si din "fereastra" pe care mi-o ofera posturile TV care se ocupa de asta, campania e doar teatrala si ineficient agresiva. Asistam la un teatru electoral cu care nu prea avem deloc legatura si care agreseaza adesea pentru ca duce in derizoriu probleme cu adevarat serioase http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-radio_tv-3115736-diaconescu-oprescu-blaga-orban-facut-schimb-amabilitati-cine-votez.htm. Show-ul prevaleaza asupra continutului, cum bine spunea cineva aseara intr-o intristatoare emisiune pe Realitatea TV care nu poate decat sa ma convinga sa stau acasa duminica.
Programele candidatilor
Analiza de mai sus vorbeste de asemanari intre programele candidatilor. Ca ar exista o diferenta mica intre progamele lor . Care programe? Cum le-au comunicat? Poti sa ai 100 de programe daca alegatorii tai n-au auzit de ele. Se spune ca Orban ar avea vele mai minunate programe si solutii pentru Bucuresti. L-ati auzit? Aveti timp sa va interesati personal de ele? Am fost martor la TV la cateva din episodicele aparitii dar nu am retinut vreun program. La nivelul asta, nu comunici, nu existi.
Singurul care pare sa aiba un program si care e comunicat oricum, clar si logic, cu pasi si termene este Vasile Blaga http://www.vasileblaga.ro/. Mesaj difuzat coerent in campania de comunicare, pe toate suporturile: print, TV, outdoor, online, direct mailing. Pachetul de DM al PDL - exemplific pe sectorul 3 - este de departe cel mai bine facut si cu greseli putine ( ex. mai putin fericit, scrisoarea atribuita lui Liviu Negoita). Pliantul cu "Angajamentul lui Blaga" , care ar putea sa ne trimita la promisiunile fara acoperire in povestea cu cele 100 de zile ale conventiei, este facut insa dupa regulile unei comunicari eficiente. E clar ce promite. Promisiunile se leaga clar de problemele bucurestenilor care sunt corect identificate si ierarhizate. E clar ca in Bucuresti incepi cu problema traficului. Nu prea ai motive sa crezi ca partidului lui Blaga care a avut toate parghiile sa faca ceva penrtu asta si nu a facut pana acum o sa se mobilizeze miraculos si o sa foloseasca eficient bugetul generos pentru a rezolva problemele. Campania lui Blaga insa arata un om care identifica clar problemele si asteptarile pe care le ai. Care pune punctul pe I : "Solutii, nu discutii", ceea ce nu a facut nici unul dintre contracandidati. Ati vazut la ceilalti cumva solutii? Blaga spune lucruri care pot sa spuna si sa faca mai mult sens pentru o audienta educata, pretentioasa si prgamatica cum este in mare masura cea bucuresteana si vorbeste pe limba si raspunzand asteptarilor acestora . In ce masura vor merge la vot? Vom vedea.

Program slab impachetat si comunicat la PSD. Daca site-ul partidului, spre deosebire de cel "defazat" si "atemporal" de la PNL, trimite direct la campanie si la candidatul pentru Bucuresti. Daca programul lui Cristian Diaconescu ar putea fi apropiat ca eficienta si valoare de al celorlalti, nu se intampla acelasi lucru cu comunicarea http://primarulcapitalei.ro/main/. Programul nu e structurat. Componentele principale nu sunt deloc ierarhizate, nu sunt puse in valoare. Daca Blaga , al carui partid si reprezentanti n-au facut mai nimic care sa ajute probleme de trafic, angajamentul lui incepe ( impertinent? eficient?) cu asta : "Traficul - prima problema arzatoare". Ordinea alfabetica in care sunt prezentate proiectele lui Diaconescu http://primarulcapitalei.ro/main/?cat=8 ne arata un candidat mai putin credibil si destul de nesigur in promisiunea hazardata "Eu pot schimba Bucurestiul" .

Despre PNL, inca nu. Din pacate, aparitiile PNL au fost rare si neconvingatoare. Site-ul PNL, acum, in ultima saptamana de campanie nu functioneaza. Scrisoare a lui Ludvic Orban pe care tocmai am scos-o din casuta mea postala mi se adreseaza, la cei 30 de ani ai mei cu "Stimati seniori" . E cam mult pentru o zi.

S-ar putea spune ca inegalitatea resurselor cu care se bat candidatii este inechitatea, diferenta uriasa de resurse. Este clar si evident ca nici unul dintre cei care se bat pentru Bucuresti nu dispune de bugetul de campanie a lui Blaga. Totusi, daca ai cheltuit bani sa trimiti niste scrisori, nu ai nici o scuza sa nu o faci bine. Nu te costa mult sa ierarhizezi si sa pui in valoare un program de succes pe website-ul propriu. Te costa semnificativ mai putin sa-l comunici eficient online, potentialelor segmente care ar face o diferenta in batalie. Cu putina inteligenta, cei angajati in batalie si-ar fi putut imbunatati semnificativ actualele performante.












Niciun comentariu: