vineri, 28 noiembrie 2008

Michael Porter despre paradoxurile crizei

Criza trece , strategiile raman:-). Nu si companiile fara strategie.

Pentru ca inteligenta de marketing a inceput sa fie distribuita prin modalitati din ce in ce mai comode si mai placute - podcasturi, dvd-uri - , inauguram o rubrica video :-) cu un material chiar fierbinte - desi Porter ramane actual din '79 incoace si care confirma adevaratele ierarhii in materie de marketing, intr-o perioada cu prea multi "guru" http://www.youtube.com/watch?v=mwc073nNl3Q.

Ce spunea asadar Michael Porter in octombrie la Seul despre criza mondiala? Care sunt sfaturile pentru companiile fata in fata cu recesiunea?

Avem de-a face cu o criza plina de paradoxuri, spune Porter. In primul rand, companiile trebuie sa creeze un echilibru intre masurile pe care le iau pe termen scurt si strategia pe termen lung si sa reuseasca sa le impace pe ambele. Chiar daca provocarea pentru multi este deocamdata supravietuirea si trebuie sa reactioneze in mod pragmatic la criza, miza ramane strategia pe termen lung. Vor avea probleme cei care reactioneaza exagerat. De exemplu, companiile care sunt orientate strategic pe excelenta, ar face cea mai mare greseala sa reduca in aceste momente calitatea serviciilor sau a produselor.

In al doilea rand, in mod paradoxal, in aceasta perioada multe companii au mai multa flexibilitate pentru decizii si miscari strategice pe care nu le-ar fi putut avea in conditii normale. Criza fianciara e un moment in care nu are rost sa te uiti la indicatori pe termen scurt: pretul actiunilor, raportari trimestriale pentru ca acum diferentele nu conteaza. Dimpotriva, este un moment favorabil sa gandesti implicatiile, alternativele si strategiile pe termen lung.

In plus, este vorba de o criza atipica si care se manifesta ca un cancer , o criza cale carei cauze se afla integral in problemele create in piata serviciilor financiare. Multe companii care americane si globale au demonstrat performante laudabile, au luat decizii bune, s-au extins si fac exporturi de succes s-au trezit afectate indirect de probleme legate de credite, investitii, lichiditati.

Pe scurt, solutia pe timp de criza e tot strategia. Cum spunea tot Porter, tehnologia se schimba, strategia nu. Criza trece , strategiile raman. Companiile fara strategie nu.

Niciun comentariu: