vineri, 15 mai 2009

Brand de tara romanesc: recuzita pentru cavalerul inexistent


Nu trebuie sa fii mare specialist ca sa-ti dai seama ca cei 70 de milioane care se liciteaza acum pentru brandul de tara vor fi alti bani aruncati de guvernul Boc pe Apa Sambetei.

Mai grav mi se pare ca discutiile si tamtamul recent pe tema asta nu fac decat sa compromita ideea de branding si marketingul bine facut in general. S-a scris mult si bine , s-au facut glume, bancurile existau deja. Ultima isprava cu imnul turistic ii facea pe buna dreptate pe cei de la Dilema sa noteze ca turismul romanesc seamana din ce in ce mai mult cu Cavalerul inexistent al lui Calvino. Are principii, reguli de onoare, dorinta de lupta, blazon , sete de glorie dar ii lipseste trupul.

Dincolo de opinii si glume, comentariul unui profesionist cum e Mihai Ghyka e suficient si necesar pentru a nu arunca marketingul in derizoriu si a le reaminti unora ca avem si noi profesionisti care stiu ce trebuie facut pentru Romania. Doar ca acestia nu sunt la guvern.

Ce ar trebui facut pentru brandul de tara? Totul, spune Mihai Ghyka , incepand de la o pozitionare strategica clara si distincta a tarii pana la campania de comunicare. Cateva idei din textul care trebuie citit integral:
- sunt patru domenii ale brandingului de natiune: turismul, investitiile straine, exportul, dar si „mandria nationala". Un branding intern fara de care nu se poate construi ceva viabil in exteriorul tarii. ( Sunil Gupta, Directorul catedrei de marketing de la Harvard Business School)

- in privinta tarilor tinta carora trebuie sa se adreseze campania de branding national, profesorii americani sunt unanimi. Tarile in care Romania are deja o imagine defavorabila trebuie evitate. E greu si extrem de costisitor sa schimbi perceptii negative existente.

- brandingul de tara e un lucru bun, dar inutil, atata vreme cat strategia tarii nu e bine definita - clara, unica, coerenta.
No comment.

Niciun comentariu: