duminică, 24 mai 2009

Ce-i datoreaza marketingul lui Darwin sau de ce sa nu va fie teama de competitie


Intr-un vechi articol din Harvard Business Review, profesorul Bruce D. Henderson argumenta de ce biologii ar putea ghida mai bine afacerile decat economistii. Teoriile acestora din urma in legatura cu competitia in afaceri sunt atat de simpliste si sterile ca aduc mai multe piedici decat lumina. Schema lor de referinta este "competitia perfecta", o totala abstractiune care n-a existat si n-ar putea exista niciodata.

Asadar, este mai practic si mai instructiv sa ne uitam la biologi. In 1934, profesorul Gause de la Universitatea din Moscova, cunoscut drept "parintele biologiei matematice", publica rezultatele unui set de experimente in care doua protozoare identice erau lasate intr-o sticla cu o cantitate egala de hrana. S-a observat ca daca animalutzele erau diferite, puteau supravietui si evolua impreuna. Daca erau din aceeasi specie, nu. Concluzia: niciodata doua specii nu pot coexista daca isi castiga existenta in acelasi mod.

Competitia a existat inainte de strategie, spune Bruce D. Henderson. A inceput cu viata insasi. In milioane de ani, o retea complexa de relatii competitive s-a dezvoltat. Azi, mai mult de un milion de specii distincte au fost identificate, fiecare dispunand de un avantaj unic in a concura pentru resursele de care are nevoie. Care este factorul care explica aceasta abundenta? Varietatea. Cu cat este mai variat mediul, cu atat este mai mare numarul variabilelor semnificative care pot da fiecarei specii un avantaj unic. Bineinteles, cu cat e mai bogat mediul competitiv, cu atat mai mare numarul potential al competitorilor si mai severa competitia. Aici intervine teoria selectiei naturale a lui Darwin. Rezista cei care se adapteaza mai bine.

Evolutia decide cine supravietuieste si cine este scos din joc, atat in business cat si in jungla. Exista insa o deosebire majora: strategii de business isi pot folosi imaginatia si logica pentru a accelera efectele competitiei si schimbarile. Cu alte cuvinte, imaginatia si logica fac posibila strategia.

Poate fi planificata evolutia? Pai asta este de fapt si scopul strategiei: cautarea deliberata a unui plan de actiune care va dezvolta un avantaj competitiv. Pentru orice companie, cautarea este un proces repetat care incepe cu identificarea celor care i se aseamana. Cei mai periculosi competitori sunt cei care-ti seamana cel mai tare. Diferentele intre tine si competitorii tai formeaza baza avantajului tau competitiv.

Ar fi minunat sa vedem din ce in ce mai multa concurenta in care jucatorii sa mizeze pe diferenta, pe cum pot crea altfel valoare inovand, iesind din tiparele pietei, depasind stereotipurile concurentilor. Cum spune profesorul , care-si intituleaza articolul "Originea strategiei", luati asta ca o lectie de strategie.
Ilustratie: Werner Horvath

Un comentariu:

Vilhelm man spunea...

O seara minunata iti doresc!