marți, 26 mai 2009

Feriti-va de miturile social media


Dupa un entuziasm exagerat in legatura cu posibilitatile si impactul campaniilor social media, era vremea sa se ajunga si la atitudini mai nuantate, la o analiza mai lucida a limitelor acestora si chiar la o abordare critica a rolului pe care pot sa-l aiba in ansamblul strategiei de marketing a unei companii. Ceea ce parea adventul comunicarii de marketing pentru unii, se dovedeste limitat ca reach pentru marea masa a companiilor, poate atinge segmente limitate de public si nu in ultimul rand, prezinta suficiente pericole. Instrumente care pot completa sau sustine cu succes un plan bine gandit si articulat, nu pot insa tine loc de strategie.

Explozia blogurilor si a communicarii pe Twitter, de exemplu , combinate cu lipsa de discernamant sau indiscretii ale angajatilor a provocat deja suficiente probleme unora. A devenit rapid cunoscut cazul PR Account Managerul-lui de la Ketchum Public Relations care comenta pe Twitter ce ingrozitor e orasul in care isi avea sediul clientul sau. Este motivul pentru care au aparut deja coduri si reguli interne in marile companii despre cum trebuie sa-si desfasoare angajatii activitatea pe blog sau pe retelele sociale.

Intr-un articol din Business Week, Gene Marks inventariaza critic si poate putin prea acid principalele mituri legate de social media. Intr-o perioada in care de la Unliver la mici companii , toti cresc resursele alocate pentru social media, iar mai ales pentru cele mici asta inseamna un efort foarte mare, nu strica sa ne intrebam inca o data de ce investim timp si bani in social media si la ce ne foloseste.

Gene Marks inventariaza 5 mituri ale social media:
1. Social media e gratis - nu e deloc; mai ales pentru companie mica pentru care timpul e o resursa pretioasa, cineva va avea niste sarcini suplimentare; e important de stiut daca merita investit efortul;
2. Social media iti aduce clienti - nu neaparat; cine sunt utilizatorii de social media? in mare parte tineri, adolescenti; oricum, depinde enorm de domeniul de activitate, as adauga eu, de produsele si serviciile pe care le vinzi; in cazul unor produse de high involvement daca un demers de tip social media ajuta , nu este suficient;
3. Trebuie sa fii prezent pe toate site-urile mari - si aici, less is more; narrow targeting better;
4. Social media este pentru marketing - probabil ca aici autorul vrea sa zica vanzari; din experienta companiilor pe care le cunoaste, aceste demersuri ajuta mai degraba pentru cresterea calitatii serviciilor: informatii utile si prompte, identificarea problemelor clientilor, loialitate, etc. , adica tot marketing as zice eu :-)
5. Social media sunt viitorul: gresit, ni se argumenteaza cu cifre de audienta care arata scaderea traficului unor retele precum facebook sau Twitter si exemple de site-uri la moda candva care acum se inchid; poate ca networkingul social este un fenomen permanent dar nimic nu garanteaza ca jucatorii de azi vor fi si cei de maine.

Niciun comentariu: