sâmbătă, 21 februarie 2009

Criza creste miza


Scriam intr-o revista la inceput de an despre marketingul anului 2009 si cel mai la indemana in contextul crizei erau exemplele legate de strategia de tara pe care le ilustram constiincios si scolareste cu referinte si citate. Ajungand invariabil la Michael Porter, spuneam ca strategia poate salva nu doar companii, ci si tari si cum unele stiu ce trebuie sa faca si altele nu.

Pe timp de criza, nu doar companiile dar si tarile au nevoie de o strategie inteligenta de marketing. Intr-o perioada din ce in ce mai putin fasta pentru turismul mondial, afectat si el inevitabil de scaderea resurselor disponibile pentru calatorii, Ucraina si Turcia au devenit destinatiile de top al Europei, prima ocupand locul 8, iar Turcia locul 9, conform ultimului studiu al Delloite, European Performance Review. Turcia si-a facut un plan pe urmatorii 15 ani cu obiective clare: 63 de milioane de turisti pana in 2023. Un alt obiectiv este sa-si incurajeze turistii sa cheltuiasca 86 de milioane de dolari in timpul calatoriilor. Planul include masuri de dezvoltare durabila a turismului si masuri concrete care si-au dovedit deja eficacitatea, cum ar fi reducerea TVA-ului in turism , de la 18% la 8%. Rezultatele de pana acum sunt vizibile: o crestere de 17,6% a numarului de turisti, la 22 de milioane anual, locul 9 in topul destinatiilor turistice ale lumii si cea mai rapida rata de crestere a venitului mediu pe camera din Europa, de 18%, pana la 120 de euro. Ce-si propusese Romania, conform aceluiasi raport? Sa investeasca 75 de milioane de euro intr-un «exercitiu de branding care sa creasca vizibilitatea Romaniei ca destinatie turistica».

Nu stiu daca mai avem cei 75 de milioane pentru brandul de tara sau nu dar sper ca o sa-i cheltuim pe baza de strategie sau macar de bun simt. Degeaba iti faci look de Cosanzeana cand arati inca precum Quasimodo, spunea pe buna dreptate un speaker pe Radio Romania Actualitati. Romania a facut destule stangacii ca sa-si mai permita "exercitii" cu sume uriase. Asa cum nici PR is not perfuming the pig nici marketingul nu poate vinde ceea ce nu exista. Oricat ne-am impauna cu tara ca-n povesti si ospitalitatea noastra fara pereche, asta nu ajunge. Cand vom avea strategie de tara, putem sa lucram si la strategia de brand turistic, altfel, aruncam banii pe fereastra.

Ca sa nu risipim banii mai bine-i tinem sub saltea? Nu stiu. Ca sa dau doar exemple din Ardealul pe care-l stiu bine nu as zice. Traditia tulnicele din Apuseni e tinuta in viata doar cu voluntari http://www.motii.ro/De-ce-este-necesar-acest-proiect-ro.htm sau expediente gen Cantarea Romaniei. Bisericile de lemn din Romania n-au partea de nici un spirjin serios in schimb construim vartos montruozitati de sticla si beton. Arhitectura traditionala din Romania se pierde si proiectele minunate ( culmea, chiar exista si au sprijin minimal!!!) initiate tot de ONG-uri - http://stiri.rol.ro/content/view/175480/2/ - ca rezolve problema se pierd fara un sprijin substantial , legislatie de suport si o strategie nationala coerenta.
Daca nu investim urgent ca sa pastram ce avem de vandut, valoros si unic ca ne trezim acusha fara tarani, fara ciobani , doar cu chip slut si mut.

Niciun comentariu: