luni, 2 februarie 2009

Si totusi..cartea (se) vinde.



Dupa succesul cu colectiile de DVD-uri cu mult controversatele filme ale lui Nicolaescu, Adevarul a inceput 2009 contorizand 2 milioane de carti vandute in ambitiosul sau proiect editorial. http://www.adevarul.ro/articole/doua-milioane-de-carti.html. Pana la cele 20 de milioane de carti anuntate mai este cale lunga si drumul nu va fi presarat cu flori si bombonici intr-o tara in care un sistem de distributie deficitar da mari batai de cap si gauri in buget atat editorilor de ziare cat si celor care vand carti. Este cert insa ca ambitia, focusul si vointa lui Razvan Cornateanu l-au ajutat sa castige pariul cu inserturile de carti in Romania.

Peste 19 000 de abonamente Adevarul + carte si cresterea tirajului la 240 000 de exemplare anuntare azi sunt rezultate certe la care carcotasii si invidiosii care au barfit rautacios in bransa nu pot decat sa se inverzeasca de invidie http://www.adevarul.ro/articole/19-648-de-abonamente-adevarul-carte.html.

"Reteta" succesului e destul de vizibila ochiometric si de bun simt. Majoritatea publisherilor au primit si au avut timp indelungat sub nas propuneri si oferte inteligente. Cotidianul a spart gheata si Intact a incercat marea cu degetul. Desi raspunsul era clar: se misca, merge, functioneaza, e nevoie, campaniile s-au impotmolit adesea in lipsa de resurse, curaj, imaginatie.
Majoritatea intarziata care a lansat la intamplare colectii cu suficiente greseli, destul de putina imaginatie si deficit de strategie cert. Putine colectii si proiecte care sa sustina brandurile media, sa le reafirme valorile in asa fel incat si publicatia si colectia de inserturi sa aiba de castigat. Presa scrisa si publicatiile care au deja un profil clar si prestigiu, ofera un canal de distributie fantastic pentru o multime de proiecte speciale cu inserturi: DVD-uri, CD-uri, carti. Pentru toate inca este loc, toate au potential.
Chit ca a venit criza cu valiza cartea are in continuare un potential imens si care n-a fost exploatat si cu exceptia notabila a Cotidianului si a Jurnalului nu au lucrat deloc pentru brandurile publicatiilor care au devenit niste anexe "obligatorii" la ceva. Mai mult, tocmai pentru ca e criza, pe principiul "sunt prea sarac sa ma imbrac ieftin", colectiile premium, mai putin megalomane ca dimensiune dar bine inchegate si alcatuite in concept si segmente tinta au inca potential. Iar cartile, insa mai mult decat CD-urile si DVD-urile.
Adevarul a aratat ca se poate daca stii ce vrei ( strategie, promovare), faci eforturi sustinute sa treci peste obstacole ( productie, distributie) si accepti compromisurile necesare ( tiraj de masa vs segmente elite limitate numeric .
Sper ca Romania va mai vedea colectii de carti mai frumoase, mai bine alcatuite si mai ingenioase. Colectii care sa te faca sa le iubesti si sa redescoperi ziarele si revistele pe care le citeai candva si sa-ti amintesti si de ce tineai la ele.

Niciun comentariu: