joi, 19 februarie 2009

Degeaba ai minuni daca n-ai si marketing


Intr-o secretomoanie demna de o societate conspirativa, Romania libera a lansat o colectie de inserturi superba, care avea din start un public tinta larg si generos, beneficii de vanzare garla si un succes de tiraj si financiar asigurat http://www.romanialibera.ro/ .
Campania de marketing a colectiei pare insa gata sa inaugureze colectia "Cele 1001 nesfarsite gafe de marketing". "1000 de minuni ale artei si arhitecturii" din patrimoniul universal UNESCO , in 7 volume tiparite in conditii grafice excelente, punea ziarului pe tava un proiect editorial de toata frumusetea, cu un succes garantat si o reteta de marketing de invidiat ready made de la Cotidianul.
Daca nu poti sa inovezi, copiaza dar totusi nu uita macar literele esentiale. Nu am vazut decat un comunicat de presa modest cu o fotografie si mai discreta destul de bine ascuns in hatisul primei pagini in care cea mai importanta informatie este "Piata sexului cu baieti din Romania", intr-un reportaj TV care oricum nu apartine ziarului. Campania ATL trebuie sa fi avut dimensiuni miniscule sau sa lipseasca cu desavarsire. La asa colectie , la asa pret si ...la orice obiective ai fi avut, trebuia sa se vada/auda mai bine.
Ce si-a propus aceasta colectie in afara de a pune pe piata un produs editorial foarte bun e greu de inteles.
Tiraj? Nu, inexplicabil de ce. E principalul motiv: fidelizezi ce ai, aduci alti cititori noi. Ce ai insemna deja o baza serioasa de clienti de la Cotidianul unde a inceput cu succes acest proiect editorial. Abonamente? Si potentialii cumparatori de ziar si cei din tara care ar putea sa faca un abonament pentru o eventuala reducere fata de pretul la chiosc si garantia ca primesc fiecare volum al colectiei par sa fie destul de neinformati si nelamuriti, adunati intr-o confrerie mai putin secreta a celor care vor sa cumpere cartile dar nu stiu cum http://www.romanialibera.ro/a145506/100-de-minuni-ale-artei-si-arhitecturii-in-fiecare-luni-impreuna-cu-romania-libera.html
Bani? In nici un caz. Un pret prohibitiv cu promovare zero e rezultat nul sau loterie curata, indiferent de produs si context. E un adevar apropape statistic ca cele mai multe, grave si periculoase greseli la nivelor celor 4 celor clasici P ai marketingul este pretul. Ai pornit prost, e greu sa mai repari. Cu un pret care reduce din start baza de cititori potentiali, mai ales din provincie, cu o tara in care distributia este o cutie neagra si un triunghi al Bermudelor din care cu greu iti mai recuperezi banii te intrebi ce isi doreste cineva si care e strategia in cazul asta.
In actuala criza si declin vizibil de investitii publicitare in print, sa iei in considerare inserturile editoriale ca o sursa de profit care sa tina ziarul in viata e un lucru de bun simt.
Suport pentru brand? N-am vazut deloc asa ceva, desi ar fi o colectie care poate sa sustina brandul RL, spre deosebire de altele, cum ar fi ultima serie de carti de "Viata (s)anatoasa"si cu s mic fir-ar sa fie , ca nu suntem in Anglia!
Ma bucur insa ca am aflat, de la un prieten de colectie si o sa cumpar. Ce a mai ramas din ea :-(

3 comentarii:

Anonim spunea...

Pertinente observatii!

Anonim spunea...

De cand am aflat ca Oana Sav este 100% moatza din Apuseni, i-am devenit bloggerfana. Sunt curioasa daca stie sa vanda pielea ursului din padure si cum aplica axioma din titlu in viata personala.

Anonim spunea...

asta asa-i...